מה זה משפך שיווקי ואיך מתכננים אותו כדי להביא מכירות?

תחום המכירות במרחב הדיגיטלי מפגיש אותנו עם לא מעט מונחים והגדרות אותם לא הכרנו קודם. עבור מי שהקים בשנים האחרונות חנות וירטואלית במרחב הדיגיטלי לבטח נתקל במינוח "משפך שיווקי". משפך שיווקי, שנקרא באנגלית Sales Funnel, מהווה תהליך שבו לקוח שלכם פוגש לראשונה מוצר או שירות שלכם עד שהוא מבצע בסופו של התהליך רכישה. המונח, כאמור, רלוונטי הן למי שמחזיק בחנויות וירטואלית והן במקרים של עסקה בחנות פיזית.

צילום: מאגר תמונות 123RF

חשיבות המשפך השיווקי

משפך שיווקי הפך להיות לאחד מהכלים המשמעותיים שעל כל בעל עסק להכיר ולעשות בו שימוש. אותו משפך שיווקי מאפשר לבעל העסק לעשות שימוש בכלים המביאים כל לקוח פוטנציאלי להיות כזה שיבצע בסופו של תהליך רכישה של מוצר או שירות.

הצלחת תהליך המשפך השיווקי עם כל לקוח אמור, ברוב המקרים, ליצור לקוח שמרוצה מהמוצר או השירות שקיבל ובכך להפוך ללקוח קבוע שחוזר לרכוש מאיתנו שוב.

חשיפה ומודעות

השלב הראשון, תחת פעילות המשפך השיווקי, הוא שלב החשיפה והמודעות. שלב בו אותו לקוח פוטנציאלי נתקל במוצר או בשירות, בין אם באמצעות מנוע החיפוש “גוגל”, דרך פיד ה”פייסבוק”, באמצעות ה”אינסטגרם” ועוד. מעבר למרחב הדיגיטלי יכול אותו לקוח פוטנציאלי להיתקל באותו מוצר או שירות גם כשנסע ברכבו וראה פרסום על גבי שלטי חוצות.

עבור חשיפה ומודעות של מוצר או שירות כלשהו חשוב כמובן ליצור פרסומת מושכת ומעניינת. כזו שתוכל להסביר באופן ברור ונהיר אודות המוצר או השירות שלנו וזאת תוך היכולת להותיר בלקוחות הפוטנציאלים שנחשפו לפרסומת מעט סקרנות. סקרנות שתוביל אותם לשלב השני.


התעניינות ומחקר

לאחר השלב בו לקוח פוטנציאלי התרשם מהמוצר או השירות אליו נחשף בפרסומת, הוא יחל בעצם בהתעניינות, מחקר לרוב באמצעות שיח אודות המוצר או השירות. שיח שיכלול בתוכו גם התייחסות לחברה שמייצרת את המוצר או השירות ואף התייחסות לחברה שמשווקת אותו.

אותו שיח של הלקוח הפוטנציאלי יוביל אותו לבצע חיפוש מעמיק אחר המוצר באמצעות “גוגל”, “יו טיוב” ואף בשיח עם מתעניינים אחרים על גבי הרשתות החברתיות השונות. אותו שיח יוביל את הלקוח הפוטנציאלי לבצע כמובן בדיקת השוואת מחירים בין המתחרות השונות, בניסיון להבחין ביתרונות שיש במוצר או בשירות אצל המתחרות ואף יעמיק בשאר אלמנטים ואספקטים שעבורו חשובים ומשמעותיים.

בשלב זה חשוב שבעלי עסקים יוכלו לחשוף עצמם לאותם לקוחות פוטנציאליים באמצעות דף עסקי ב”פייסבוק”. דף בו יוכלו לקבל פרטים חשובים על המוצר או השירות, אודות החברה שמשווקת אותו בישראל, שילוב של סרטונים המסבירים על המוצר או השירות ואף כאלו המדגישים את היתרונות היחסיים שיש למוצר או לשירות שלכם לעומת המתחרים.

בחירה

שלב הבחירה הינו שלב משמעותי בו אותו לקוח פוטנציאלי, לאחר שעשה “שיעורי בית” אודות המוצר או השירות שלנו, החליט להתקדם מולנו. החלטה זו תוביל אותו ליצור עמנו קשר טלפוני או מילוי של טופס באתר האינטרנט או בדף הנחיתה או בשליחה של דואר אלקטרוני.

עבור בעלי העסק חשוב ליצור מערכת שתאפשר להם לאסוף את מרב הפרטים של אותו לקוח. אלו צריכים לכלול בבסיס המידע שם מלא, מספר טלפון נייד וכתובת דואר אלקטרוני. פרטים אלו יאפשרו לכם ליצור לעתיד מאגר לקוחות, גם אם באותו השלב החליט חלק מאותם לקוחות לא לרכוש את המוצר או השירות. חשוב כמובן לקבל מאותם לקוחות בשלב זה את הסכמתם בשליחת חומרים על מוצרים ושירותים נוספים אותם אנו מספקים. כך נמנע מפעילות של שליחת “ספאם” האסורה בחוק.


רכישה

השלב שכל בעל עסק רוצה להגיע אליו מול כל לקוח פוטנציאלי. השלב בו אותו לקוח פוטנציאלי החליט לרכוש מאיתנו מוצר או שירות שלנו. כאן ניתן להביט לאחור ולהבין כי אותו גולש במרחב הדיגיטלי שנתקל בפרסומת שלנו הפך בסופו של דבר ללקוח שהחליט לבצע רכישה מולנו.

שלב הרכישה מאפשר לנו להציע לאותו לקוח מוצרים או שירותים משלימים לצד המוצרים או השירותים שרכש ואף להציע מוצרים ושירותים נוספים שיכולים להיות רלוונטיים עבורו כשהם אינם קשורים באופן ישיר או עקיף למוצר או השירות שרכש. פעילות זו מהווה בעצם פתח לשלב החמישי והאחרון של המשפך השיווקי.

שימור לקוחות

מדובר על השלב שיאפשר לנו לשמור על קשר ארוך טווח מול הלקוח שלנו שביצע רכישה. מדובר בשלב בו הלקוח שלנו צריך להרגיש כי יש לו לאן לחזור לאחר חווית קנייה נעימה ובטוחה.

בתחום עריכת דין שלב זה נחשב למשמעותי וזאת למול העובדה כי משרדי עורכי דין רבים עוסקים לא פעם במספר רחב של שירותים משפטיים ועל כן, לקוח שהגיע למשרד ורכש שירות של עריכת צוואה, נרצה שידע כי במקרה ויהיה זקוק, למשל, לליווי בעסקת נדל”ן נוכל גם כן להעניק לו שירות מקצועי ומהימן.


רוצים לדעת עוד?
מחפשים קמפיין מתקדם ומדויק ברשתות החברתיות?
השאירו לנו פרטים ואנחנו כבר חוזרים!

    שם מלא

    טלפון

    מייל

    הודעה